КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ХІМІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінювання рівня навчальних
досягнень з хімії враховується:
· рівень засвоєння теоретичних знань;
· оволодіння хімічною мовою як засобом відображення
знань про речовини і хімічні явища;
· сформованість експериментальних умінь, необхідних для
виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
· здатність учнів застосовувати набуті знання на
практиці;
· уміння розв'язувати розрахункові задачі.
За відмінностями між обсягом і
глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань,
здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних
досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в
себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Визначальними в оцінюванні рівня
навчальних досягнень учнів є особистісні результати пізнавальної діяльності, в
яких відбиваються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання
хімії.
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти
(хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому
рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт |
2 |
Учень (учениця) описує деякі хімічні об'єкти за
певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з
предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом
учителя виконує найпростіші хімічні досліди |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються
хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і
виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену
умову задачі |
5 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює
окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять;
самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання,
дотримується порядку на робочому місці; самостійно складає і записує
скорочену умову задачі |
|
6 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з
допомогою вчителя; описує окремі спостереження за перебігом
хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну
частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує
спостереження за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою
задачі |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і
теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти;
самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією; робить
обчислення за рівнянням реакції |
|
9 |
Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних
хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить
окремі висновки з хімічних дослідів; з допомогою вчителя розв'язує задачі |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і
застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й
систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з
практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для
розв'язування задач |
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і
використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами;
самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим
завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи
обладнання і реактиви; самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета,
аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує
додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх
перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного
експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно
аналізує та розв'язує задачі раціональним способом |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОСНОВ ЗДОРОВ'Я У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних
досягнень учнів з основ здоров'я враховуються знання та дотримання школярами
правил збереження власного життя та здоров'я й оточуючих.
Позитивно оцінюється кожний крок
учня, спрямований на:
· підвищення рівня знань про здоров'я й безпеку
життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння використовувати здобуті знання
для зміцнення здоров'я;
· набуття навичок, що сприяють фізичному, соціальному,
духовному та психічному здоров'ю;
· позитивне ставлення до здорового способу життя.
Усі види оцінювання навчальних
досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії навчальних досягнень
учнів |
І. Початковий |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя може назвати
окремі поняття, що стосуються здоров'я та безпеки життєдіяльності |
2 |
Учень (учениця) має уявлення про елементарні
поняття здорового способу життя й безпечної поведінки. За допомогою вчителя
або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює окремі факти
навчального матеріалу |
|
3 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) фрагментарно відтворює елементарні
поняття про здоровий спосіб життя. Під керівництвом і контролем учителя
епізодично виконує практичні дії, що формують безпечну поведінку. Повторює
оцінні судження інших без достатнього осмислення |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) дає визначення окремих понять;
частково характеризує ознаки здоров'я та безпечної поведінки; за допомогою
вчителя виконує елементарні практичні дії, пов'язані з
формуванням здорового способу життя й безпечної поведінки |
5 |
Учень (учениця) самостійно дає визначення окремих
понять; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита)
відтворює навчальний матеріал, характеризуючи ознаки здоров'я, шляхи та
методи його зміцнення та збереження життя. За допомогою інструкції та
консультації вчителя, виконує практичні дії, пов'язані з формуванням
здорового способу життя й безпечної поведінки. Повторює почуті від інших
найпростіші оцінні судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює
навчальний матеріал; за допомогою вчителя розв'язує прості типові навчальні
ситуаційні задачі; характеризує окремі ознаки здоров'я, наводить прості
приклади дій про збереження здоров'я. За допомогою інструкції та консультації
вчителя виконує практичні дії, пов'язані з формуванням життєвих навичок
здорового способу життя й безпечної поведінки. Пояснює найпростіші оцінні
судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень (учениця) загалом самостійно відтворює
навчальний матеріал, розкриває суть понять; розв'язує прості типові
ситуаційні задачі. Характеризує ситуації, що містять загрозу й потребують
практичних дій. Висловлює окремі оцінні судження про стан здоров'я, поведінку
в різних ситуаціях, свою та інших, міжособистісні стосунки |
8 |
Учень (учениця) самостійно відповідає на
поставлені запитання; дає порівняльну характеристику явищам і процесам, які
характеризують здоров'я. Визначає засоби, які необхідно використовувати у виконанні
практичних дій. Обґрунтовує свої оцінні судження про здоровий спосіб життя й
безпечної поведінки, спираючись на предметні знання та усталені норми |
|
9 |
Учень (учениця) відтворює інформацію, відповідає
на поставлені запитання; самостійно розв'язує стандартні ситуаційні завдання;
пояснює зміст і послідовність операцій, що входять до складу практичних дій;
за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки, робить нечітко
сформульовані висновки; свідомо приймає рішення; володіє навичками
самоконтролю |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень (учениця) обґрунтовано відповідає на
запитання, передбачені навчальною програмою курсу; самостійно аналізує та
розкриває суть явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя;
узагальнює, систематизує, установлює причинно-наслідкові зв'язки;
користується джерелами додаткової інформації. За допомогою вчителя розв'язує
нестандартні ситуації; виконує практичні дії щодо здорового способу життя й
безпечної поведінки, формулює висновки про конкретну оздоровчу діяльність;
свідомо користується правилами здорового способу життя й безпечної поведінки.
Висловлює оцінні судження про стан здоров'я власного й інших, поведінку свою
та інших, міжособистісні стосунки |
11 |
Учень (учениця) логічно, усвідомлено відтворює
навчальний матеріал в межах навчальної програми курсу; самостійно аналізує й
розкриває закономірності явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб
життя й безпечної поведінки, їх сутність; установлює й обґрунтовує
причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано переконує в необхідності виконання
дій щодо здорового способу життя й безпечної поведінки; самостійно
користується джерелами додаткової інформації. Аналізує та
обґрунтовує оцінні судження про стан здоров'я власного й інших, наслідки
своїх дій, поведінку свою та інших |
|
12 |
Учень (учениця) свідомо відтворює й розуміє
навчальну інформацію за програмою курсу; може вести дискусію з конкретного
питання здорового способу життя й безпечної поведінки з використанням знань
суміжних програм; самостійно оцінює та характеризує різноманітні явища та
процеси, які розкривають сутність здорового способу життя й безпечної
поведінки; самостійно користується різними джерелами інформації, у тому числі
й рекомендованими вчителем. Розв'язує проблемні завдання; має
здоров'язберігаючі життєві навички; вибирає безпечний варіант розв'язання
нестандартної ситуації; визначає мету своїх дій і знаходить альтернативні та
вибирає й обґрунтовує оптимальні шляхи її досягнення; оцінює тимчасові та
довгострокові наслідки вибраного варіанту; робить обґрунтовані висновки.
Виявляє особисту позицію щодо здорового способу життя й безпечної поведінки.
Обґрунтовує цінність набутих знань і сформованих розумових і практичних умінь
і життєвих навичок для власного здоров'я |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ПРИРОДОЗНАВСТВА У СИСТЕМІ
ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних
досягнень з природознавства враховується:
· засвоєння на рівні вимог навчальної програми знань про
об'єкти і процеси, що відбуваються у природі, сформованість понять про системи
живої і неживої природи;
· сформованість елементарних умінь та навичок до
спостереження, опису, експерименту.
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя може
розпізнати і назвати окремі тіла природи, має уявлення про предмет, який
вивчає |
2 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя і
користуючись підручником або робочим зошитом може знайти необхідні визначення
наукових понять |
|
3 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя або
підручника наводить приклади окремих явищ природи, фрагментарно описує їх;
спостерігає за дослідами, що їх виконують інші учні |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя, підручника
або робочого зошита відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає
визначення окремих понять, фрагментарно характеризує явища природи; частково
здійснює фенологічні спостереження, виконує прості досліди без опису їх
результату |
5 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює
значну частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; дає
визначення окремих понять, не пояснюючи їх; здійснює фенологічні
спостереження, результати окремих із них заносить до щоденника спостережень,
з допомогою вчителя проводить прості досліди, намагається їх пояснити |
|
6 |
Учень (учениця) самостійно відтворює частину
навчального матеріалу на рівні тексту підручника; з допомогою вчителя
відповідає на окремі запитання; характеризує явища природи, у відповідях
допускає помилки; здійснює фенологічні спостереження, частково робить записи
їх результатів в щоденнику спостережень, з допомогою інших учнів виконує
досліди, але дати їх пояснення не може |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює більшу
частину навчального матеріалу; відповідає на окремі запитання; наводить
власні приклади, розкриває властивості тіл природи, допускаючи у відповідях
неточності; здійснює фенологічні спостереження, робить неповні записи в
щоденнику спостережень, з допомогою вчителя проводить досліди, пояснює з
окремими неточностями їх суть |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний
матеріал; відповідає на поставлені у підручнику чи вчителем на уроці
запитання, порівнює явища та тіла живої та неживої природи, встановлює
відмінності між ними; здійснює фенологічні спостереження, робить записи в
щоденнику спостережень, виконує досліди, пояснює їх суть |
|
9 |
Учень (учениця) демонструє достатнє засвоєння
навчального матеріалу, відповідає на запитання; |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень (учениця) вільно, усвідомлено відтворює
матеріал, встановлюючи зв'язки з раніше вивченим; вільно відповідає на
запитання; аналізує і розкриває суть явищ природи, узагальнює, систематизує
знання на основі вивчених закономірностей та понять; регулярно здійснює
фенологічні спостереження і робить записи в щоденнику спостережень, проводить
досліди, обґрунтовано пояснює їх результати |
11 |
Учень (учениця) логічно і повно розкриває
вивчений програмовий матеріал; аналізує і розкриває взаємозв'язки між живою і
неживою природою на основі загальних закономірностей та зображає їх
схематично; усвідомлює значення охорони навколишнього середовища; ретельно
виконує фенологічні спостереження і робить записи з малюнками,
графіками в щоденнику спостережень, проводить досліди, зіставляє їх результати |
|
12 |
Учень (учениця) виявляє міцні й
системні знання програмового матеріалу; виконує фенологічні спостереження,
робить обґрунтовані записи в щоденнику спостережень, проводить досліди,
оформляє їх результати |
Немає коментарів:
Дописати коментар